 |
ZAAK:
AYAAN
HERSI ALI |
Ayan Mahamoud (26)
kwam in 1989 vanuit Somalië naar Nederland. In 1997 werd zij
genaturaliseerd. Mahamoud studeert Sociaal Juridische Dienstverlening
aan de Hogeschool van Utrecht.Wetenschappelijk medewerker
van de Wiardi Beckman Stichting (het wetenschappelijke bureau
van de PvdA).
De Nederlandse, in Somalië geboren, Ali
(32) werkt een jaar bij de WBS en heeft binnen de PvdA het
debat aangezwengeld over de emancipatie van allochtone vrouwen
dat de partij eerder niet aandurfde, aldus WBS-directeur Paul
Kalma. Gezien het verkiezingsdebacle op 15 mei acht het partijbestuur
zo'n debat hard nodig. ,,Bestuur en staf van de Wiardi Beckman
Stichting zullen haar zoveel mogelijk steunen en zijn verbijsterd
over de pogingen om haar de mond te snoeren en om het vrije
debat over het betreffende onderwerp onmogelijk te maken'',
aldus de WBS.
 |
"Achterlijk"
|
Toen Ayaan Hirsi Ali bij Barend en Van Dorp
werd gevraagd of zij de islam een ,,achterlijke godsdienst''
vond, zei zij niet meteen ja, maar nuanceerde zij eerst de
betekenis van het woord achterlijk - wat ik erg knap vind
voor iemand die pas tien jaar Nederlands spreekt. Zij zei
zoiets als: ,,Het ligt eraan wat je onder achterlijk verstaat.''
Maar inderdaad, als hiermee werd bedoeld 'achterlopend', dan
wilde zij de islam, ,,gemeten aan bepaalde criteria'' wel
een ,,achterlijke godsdienst'' noemen.
Wat mij zo opvalt in de hele toestand
die daarna ontstond, is dat iedereen nu opeens doet of achterlijk
een volkomen neutraal woord is voor 'achterlopend, achter
in ontwikkeling'. Volgens mij is dat helemaal niet het geval.
Of althans: die betekenis is zeker niet wijdverbreid. Als
iemand tegen u zou zeggen: ,,U heeft een achterlijk bedrijf''
of ,,in dat opzicht zijn uw opvattingen achterlijk'', dan
zou u dat vrijwel zeker als een belediging opvatten. Het is
al helemaal ongewoon geworden om te zeggen ,,uw kind is achterlijk'',
want daar wordt in de spreektaal ,,uw kind is geestelijk gehandicapt''
mee bedoeld. Nu vind je díe betekenis van achterlijk nog in
de woordenboeken terug, maar je zult er vergeefs zoeken naar
de betekenis die nu algemeen bekend wordt verondersteld, dus
die van achterlijk als volkomen neutrale tegenhanger van voorlijk.
Waar komt die 'nieuwe' betekenis opeens
vandaan? Ik wil Pim Fortuyn niet overal de schuld van geven,
maar het lijkt me duidelijk dat hij hierin een grote rol heeft
gespeeld. Zoals bekend noemde Fortuyn begin februari van dit
jaar de islam in een geruchtmakend interview in de Volkskrant
tot twee keer toe een ,,achterlijke cultuur''. De eerste keer
zei hij: ,,Meneer, als ik het juridisch rond zou kunnen krijgen,
dan zou ik gewoon zeggen: er komt geen islamiet meer binnen!
Maar dat kan ik niet rond krijgen. De islam is achterlijk,
ik zeg het maar, het is gewoon een achterlijke cultuur.''
En even later zei hij: ,,Ik haat de islam
niet. Ik vind het een achterlijke cultuur. Ik heb veel gereisd
in de wereld. En overal waar de islam de baas is, is het gewoon
verschrikkelijk. Al die dubbelzinnigheid. Het heeft wel iets
weg van die oude gereformeerden. Gereformeerden liegen altijd.''
Bedoelde Fortuyn hiermee dat de islam
,,gemeten aan bepaalde criteria'' achterliep bij andere godsdiensten?
Ik geloof er niets van. Maar toen hij van alle kanten hard
op deze uitspraken werd aangevallen, verklaarde hij zich bereid
om achterlijk te vervangen door achterlopend. Zo had hij het
ook bedoeld, zei hij. Kennelijk is die verwisseling een eigen
leven gaan leiden, want toen Barend en Van Dorp aan Ayaan
Hirsi Ali vroegen of zij de islam een ,,achterlijke godsdienst''
vond, bedoelden ook zij 'achterlopend'. En op haar beurt gebruikte
Ayaan Hirsi Ali het woord in die betekenis; ze kon bijna niet
anders, ze kreeg het immers als een soort citaat van Fortuyn
aangeboden.
Overigens was Fortuyn zeker niet de eerste
die de islam ,,achterlijk'' noemde. In 1994 zei dr. Ghassan
Ascha, docent islam en vergelijkende godsdienstwetenschap
aan de Universiteit van Utrecht, in een vraaggesprek met Anil
Ramdas in deze krant: ,,Je kunt zeggen dat de islam een achterlijke
godsdienst is die maar moet worden afgeschaft, zoals sommige
westerse oriëntalisten beweren. Maar dan zou je ook het jodendom,
het christendom, het hindoeïsme en het boeddhisme moeten afschaffen,
vanwege de vrouwvijandige gedachten die in die godsdiensten
vervat liggen.''
Ghassan Ascha heeft hier een belangrijk
punt. Het is niet eenvoudig om godsdiensten objectief met
elkaar te vergelijken, om er vervolgens eentje als achterlijk
te bestempelen. Sterker nog: er zijn genoeg argumenten te
bedenken om alle godsdiensten achterlijk te noemen, bijvoorbeeld
door hun voornaamste uitgangspunten te vergelijken met de
bevindingen uit de evolutietheorie. Maar goed, taalkundig
gezien lijkt de nare toestand waarin Ayaan Hirsi Ali zich
nu bevindt, voor een deel terug te voeren op de confronterende
manier waarop Pim Fortuyn zich zo graag uitdrukte. Ook in
die zin blaast hij dus nog steeds een deuntje mee.
 |
Dissident |
Ayaan Hirsi Ali, de ondergedoken
politicologe uit Somalië, wordt wel een klokkenluider genoemd.
Mij doet ze meer denken aan de dissidenten uit de vroegere
Sovjet-Unie. Ze ageert niet tegen een min of meer geïsoleerde
misstand in een beperkte kring, maar tegen de totalitaire
heerschappij van een denkrichting in haar wereld. En dat doet
ze met de gietijzeren onverzettelijkheid en de intellectuele
wapens die bij de rol van de actieve andersdenkende horen
Wat ze zegt is concreet en compromisloos.
Enkele voorbeelden uit een recent interview in het Utrechts
Nieuwsblad. ,,Religie houdt de achterstand van de moslims
in stand, daarom ben ik er tegen.'' ,,Wat mij betreft wordt
het islamitisch onderwijs afgeschaft.'' ,,Uit angst om te
kwetsen heeft links Nederland die onderdrukking van moslimvrouwen
niet aan de kaak durven stellen.''
Ook de manier waarop haar tegenstanders haar bestrijden,
herinnert aan de kwaadwillige domheid waarmee destijds getracht
werd de Mandelstams en de Amalriken uit te schakelen. Eerst
wordt zo iemand genegeerd, vervolgens bespot en verdacht gemaakt
en ten slotte, als niets meer helpt, fysiek geïntimideerd.
Het is allemaal aardig terug te vinden in de argumentatie
van sommige bezoekers van de Marokkaanse websites maghreb.nl
en maroc.nl.
Willen misschien elf Marokkaanse
en islamitische meisjes een mailtje versturen naar Ayaan Hirsi
Ali'', vraagt ene Bischa, ,,om haar even duidelijk te maken
dat ze niet namens ons, Marokkaanse islamitische meiden, moet
spreken. Ik ben het zat om haar kop steeds op tv te zien als
een soort woordvoerster van Maghredbiyat.''
Of die elf meisjes zich ook gemeld hebben, staat er niet
bij, maar het lijkt me niet onaannemelijk, gezien de woede
die je op deze websites aantreft. ,,Ik verzoek u vriendelijk
om met uw optredens in de media te stoppen'', schrijft Elsid.
,,U praat daar namens de moslimvrouwen. Maar er is geen één
vrouw die uw mening deelt. Ja, het is erg dat u een trauma
in uw land hebt opgelopen (...) maar de mensen die u dit hebben
aangedaan, hebben niet volgens de islam gehandeld.''
Ali's bezwaren worden afgedaan als niet-relevant, het
zijn de producten van de toevallige ervaringen van een toevallig
slachtoffer van een toevallige misstand in kleine kring. Dit
werd al allemaal geschreven vóór de fysieke dreigementen.
Nu Ali ondergedoken is, komt Rafiq met deze relativering:
,,Ach ja, iedereen wordt tegenwoordig met de dood bedreigd,
al dan niet met kogelbrieven dan wel met iets anders. Deze
publiciteit komt mevrouw Ali goed van pas.''
Maar publiciteit geeft haar niet haar veiligheid terug,
zoals we ook van de Russische dissidenten weten. Bovendien
brengt het haar in verlegenheid tegenover haar ouders. Ik
las dat ze nog eenmaal per maand haar moeder in Somalië belt.
,,Ayaan, je moet trouwen'', zegt haar moeder dan, ,,kinderen
krijgen. Lees je wel iedere dag de koran?'' ,,Ja, mam'', antwoordt
ze braaf, want ,,ik wil haar geen pijn doen, ze is mijn moeder.''
Haar vader is inmiddels ook al bedreigd. Totalitaire geesten
weten hoe ze je kunnen treffen.
Frits Abrahams
|